KAIP PAKEISTI ŠAKIŲ ALYVĄ IR SPYRUOKLES?

Šakių alyvą reikia keisti dažniau, nei tikriausiai manote. Išpylę seną alyvą tikrai suprasite kodėl. Atminkite, kad spyruoklės keitimas yra antraeilis tikslas šio proceso metu. Turėsite atlikti visus veiksmus, nesvarbu, ar keičiate spyruokles, ar ne.


Kaip veikia motociklų šakės?


Motociklų šakės yra esminiai komponentai, kurie atlieka esminį vaidmenį bendram motociklo veikimui ir valdymui. Jie yra atsakingi už pakabos, stabilumo ir valdymo užtikrinimą, sklandų važiavimą ir atsakingą valdymą. Šakės susideda iš dviejų pagrindinių komponentų: išorinio vamzdžio ir vidinio vamzdžio. Šių vamzdžių viduje rasite šakių spyruokles, kurios sugeria smūgius ir iškilimus. Šios spyruoklės dažniausiai yra pagamintos iš plieno ir skirtos susispausti bei išsiplėsti, priklausomai nuo reljefo ir motociklininko įvesties.


Kitas esminis motociklo šakių elementas yra slopinimo mechanizmas. Amortizacija kontroliuoja šakių spyruoklių judėjimą, sumažina svyravimus ir išlaiko kontrolę. Šakės naudoja hidraulinį slopinimą, kuris naudoja alyvą, esančią šakių vamzdeliuose. Juose yra stūmoklis, kuris juda per alyvą, sukuria pasipriešinimą ir sugeria iš spyruoklių generuojamą energiją. Reguliuodamas alyvos srautą, slopinimas įtakoja pakabos suspaudimo ir atšokimo greitį ir tolygumą.


Siekiant reguliuoti amortizaciją, motociklų šakėse yra reguliuojami nustatymai, pvz., atšokimo ir suspaudimo slopinimas. Atšokimo slopinimas kontroliuoja šakės išsitiesimo greitį po suspaudimo, padidindamas stabilumą ir neleisdamas motociklui per daug šokinėti. Kita vertus, suspaudimo slopinimas valdo šakės suspaudimą ir kontroliuoja, kaip greitai ji susispaudžia esant apkrovai. Šie reguliuojami nustatymai leidžia vairuotojams tiksliai sureguliuoti šakes pagal savo pageidavimus ir važiavimo sąlygas.


Ar tikrai reikia pakeisti šakių alyvą?

Nors alyva susiduria su gerokai kitokia aplinka nei variklio alyva, ji atlieka panašią užduotį: sumažina trintį tarp metalinių paviršių. Įprastai veikiant šakėms, išoriniai spyruoklės paviršiai braižosi į vidinius vamzdžio paviršius. Šio proceso metu smulkios plieno dalelės iš kiekvieno komponento užteršia jūsų alyvą ir laikui bėgant pablogina jos veikimą. Iš esmės, į alyvą pridėjus plieno gabalėlių, padidėja jos svoris ir sumažėja klampumas.


Be to, šakių alyva turi užtikrinti tam tikras srauto charakteristikas, kad slopintų spyruoklių judėjimą. Jei ne šis aspektas, jūsų motociklas niekada nenustotų šokinėti. Tikriausiai matėte greitkelyje automobilius, kurių amortizatorius išpūstas, todėl tas posūkis negali suvaldyti spyruoklės. Tas ratas nenustos šokinėti. Galite įsivaizduoti, kaip tai būtų pragaištinga su motociklu.


Tepalą pasikeisti patiems stebėtinai paprasta, naudojant vos kelis nebrangius šakių priežiūros įrankius ir tam tikras žinias. Šiame straipsnyje žingsnis po žingsnio demonstruoju procesą ant 2005 m. GSX-R 600 ir 750 šakių. Turėkite omenyje, kad ne visos šakės yra vienodos, todėl tikslių specifikacijų ieškokite remonto vadove.

REIKALINGI ĮRANKIAI IR REIKMENYS

Norėdami atlikti šią užduotį, jums reikės labai specifinių įrankių. Įrankiai gali kainuoti iki 300 eur. Kaina priklauso nuo gamintojo ir komplektacijos. Jie labai palengvins darbą, nors nesu tikras, kiek reikia pakeisti šakių alyvą, jie atsipirktų. Spręsti jums.

KOKIĄ ŠAKIŲ ALYVĄ PASIRINKTI?
Vyraujantis alyvos matavimo vienetas yra svoris, kuris, tiksliau, yra alyvos tankio matas. Tai nėra itin tikslus matavimas, nes gamintojai apibrėžia, ką jie laiko 5 svoriais, 7 svoriais, 10 svoriais ir t.t. Nors galite tikėtis, kad konkretaus prekės ženklo svoriai bus tikslūs vienas kito atžvilgiu, tai visiškai įmanoma. kad 5 viename prekės ženkle gali būti lygus 7 kitoje.

 
Alyvos tankis iš tikrųjų nėra toks svarbus šakių alyvai. Labiausiai turėtume susirūpinti dėl klampumo ir tam yra standartinis bandymo ir matavimo vienetas. Mūsų tikslams svarbu tik klampumas 40'C temperatūroje, matuojamas centistokais arba sutrumpintai cSt. Daugumoje pakuočių etikečių bus nurodytas šis numeris, tačiau dėl kitų turėsite kreiptis į tiekėjo svetainę. Kad suprastumėte, kaip klampumas ir svoris gali būti nepriklausomi vienas nuo kito, peržiūrėkite Transmoto diagramą (viršuje). 

Strapsnyje, kuriame buvo nagrinėjama 10 svorio alyvų, pastebėjau, kad dauguma jų patenka į 32–35 cSt diapazoną, nors buvo ir kai kurių nuokrypių. Pavyzdžiui, radau Torco 19,9 cSt ir Silkolene PRO RSF 47,4 cSt! Kad parodytumėte, kaip tai svarbu, apsvarstykite, kad jūsų šakėse buvo Silkolene 7,5 svorio šakių alyva (37,2 cSt) ir jums reikėjo didesnio klampumo. Darant prielaidą, kad masė ir klampumas yra tiesinė koreliacija, logiškai galėjote pasirinkti Torco 10. Galų gale gautumėte kur kas mažesnio klampumo alyvą. Turėtumėte apeiti jų 15 ir pereiti iki Torco 20 svorio, kad iš tikrųjų padidintumėte šakių alyvos klampumą.

ŠAKĖS NUSTATYMAI

Jei turite šakių su reguliuojamu išankstiniu apkrovimu, suspaudimu ir (arba) atšokimu, pasižymėkite parametrus. Pradėkite nuo kiekvieno iš jų, pažymėdami jų dabartinę padėtį, palyginti su maksimaliu išnaudojimu. Pavyzdžiui, skaičiuodami savo posūkius ar paspaudimus, pasukite atšokimą iki didžiausio kiekio. Dabar sakoma, kad jūsų atšokimas yra „pasirodo“ arba „paspaudimų“ skaičius. Užrašykite šią informaciją ant popieriaus lapo ar net ant pačios šakutės.

NUIMKITE ŠAKĖS DANGTELĮ IR IŠ ANKSTO NUSAUSINKITE


Šiam žingsniui jums reikės spaustuko. Yra keletas puikių šakių spaustukų, įskaitant „Motion Pro“, kurie labai palengvins darbą. Bet jei esate panašus į mane, visų pirma tai darote, kad sutaupytumėte pinigų, o pinigų leidimas specialiems įrankiams nėra jūsų sąraše. Pakanka įprastų spaustuvų, tačiau įsitikinkite, kad jūsų įrankis turi paminkštinimus, kad šakė nebūtų įlenkta ar subraižyta. Būtinai priveržkite savo spaustuvus toje pačioje vietoje, kurioje šakė tvirtinasi prie vairo. Tai yra stipriausia vamzdžio sritis.

Kai tvirtai pritvirtinsite šakę, iš šakių išimkite visą išankstinę apkrovą (jei tokia yra). Tiesiog pasukite juos prieš laikrodžio rodyklę, kol jie sustos. Lizdą arba veržliaraktį galite apklijuoti juostele, jei norite, kad padengimas nebūtų nepažeistas.

Uždėkite veržliaraktį ant šakės dangtelio veržlės, atlaisvinkite. Jei jūsų šakės niekada nebuvo tvarkytos, gali prireikti jėgos. Jums gali tekti naudoti ilgesnės rankenos, kad gautumėte pakankamai sverto. Dangteliai nereikalauja beveik tokio sukimo momento, tačiau jie dažnai perveržiami. Sukdami klausykite, ar nesigirdi girgždantis garsas. Tai garsas, kai šakės dangtelio sriegiai visiškai atsilaisvina nuo vamzdžio.

Išpilkite tiek aliejaus, kiek įmanoma. Viso to neišleisite, bet gausite pakankamai, kad vėliau proceso metu nereikėtų jame apsitaškyti.

SUSPAUSKITE SPYRUOKLĘ

Kai nuimsite dangtelį, pamatysite plastikinį tarpikli su dviem skylutėmis abiejose pusėse. Užmaukite šakės suspaudimo įrankį ant dangtelio ir tolygiai pasukite strypus link tarpiklio. Tvirtai įstatykite juos į tarpiklio skylutes, bet ne taip stipriai, kad deformuotų jo formą. Nuimkite šakutę nuo spaustuko ir atlikite likusius žingsnius ant grindų. Būtinai padėkite rankšluostį tarp šakės kojelės ir grindų, kad nesugadintumėte.

Šiuo metu jums reikės pagalbininko. Jų indėlis yra pagrindinis, bet visiškai būtinas, nebent buvai palaimintas trimis rankomis. Statydami šakę vertikaliai, suimkite suspaudimo įrankį ir paspauskite žemyn, kad suspaustumėte spyruoklę, esančią po naujai atidengta veržle. Paprašykite savo pagalbininko įdėti suspaudimo laikiklį tarp tarpiklio viršaus ir veržlės apačios. Suspauskite šakės spyruoklę suspaudimo įrankiu ir turėkite pagalbinį suspaudimo laikiklį tarp tarpiklio ir veržlės.

IŠARDYKITE ŠAKĘ

Jei konkrečiai dirbate su ta pačia šakę, kaip aš, jums reikės kito šiek tiek keisto įrankio. Tiesą sakant, tai per daug apgalvota, kad tiktų standartinis atvirojo galo veržliaraktis. Kai ant veržlės uždėjau savo Craftsman 17 mm veržliaraktį, jis taip pat laikėsi dangtelio apačioje su dviem plokštumais. Kadangi turime atskirti šiuos du dalykus vienas nuo kito, tai neveiks. Mano laimei, savo dviračio įrankių rinkinyje radau ploną 17 mm veržliaraktį. Tai tiesiog vienintelis dalykas, kam aš kada nors naudoju šį veržliaraktį.

Reguliuojamu arba 17 mm veržliarakčiu, esančiu ant plokščių po dangteliu, pasukite veržlę žemyn. Atlaisvinkite dangtelio bloką nuo strypo ir saugiai padėkite jį nuo kelio. Man patinka sudėti savo komponentus ant seno vonios rankšluosčio, nes jie yra padengti alyva.

Pakvieskite savo pagalbininką atgal. Suspauskite spyruoklę pakankamai, kad jie galėtų išimti suspaudimo laikiklį. Leiskite jiems taip pat švelniai nuleisti strypą tarpiklio viduje. Šiuo metu galite sumažinti spyruoklės spaudimą ir nuimti suspaudimo įrankį.

Ištraukite tarpiklius ir spyruoklę. Man patinka laikyti manąsias ant atšokančio strypo, kad jie visi būtų vienoje vietoje.

Supilkite likusią alyvą į savo kibirą. Leiskite šakutei nuvarvėti mažiausiai 15 minučių. Pats laikas pasiimti kitą šakę ir pakartoti aukščiau aprašytą procesą.

IŠVALYKITE IR SUTEPKITE

Tai geriausia galimybė, kad visi komponentai būtų švarūs ir tinkamai veiktų. Nėra prasmės keisti šakės alyvą, jei ketinate palikti komponentus nešvarius.
Visiškai ištraukite išorinį vamzdelį nuo vidinio vamzdžio. Jei turite šakę su nelaisvomis įvorėmis, tokias kaip ši senesnė „Showa“ šakė, tai gana paprastas procesas. Jei jūsų šakutė skiriasi, gali prireikti naudoti kitą įrankį, kad jie būtų visiškai atskirti, arba bent jau šiek tiek jėgos. Dar kartą patikrinkite techninės priežiūros vadove specifiką.
Nuimkite dulkių dangtelį, esantį apatiniame išorinio vamzdelio gale, ir gerai jį nuvalykite. Švelniai įkiškite standartinį atsuktuvą tarp šakės vamzdžio galo ir dulkių dangtelio. Įdėję atsuktuvą pasukite ir sukite, kol jis atsiskirs. Niekada nenaudokite stiprių chemikalų, pvz., stabdžių ar grandinių valiklio, tokioms dalims valyti. Pakanka paprasto žalio, popierinio rankšluosčio ir šiek tiek alkūnių tepalo.
Nuvalykite šakės sandariklį vamzdžio apačioje, kaip tai padarėte su dulkių sandarikliu. Kai bus kiek įmanoma švaresnis, naudinga naudoti šiek tiek aukštos temperatūros tepalo, kad jie gerai veiktų ir būtų lengva juos surinkti. Naudoju šį keistai taškuotą raudoną „N“ lipnų tepalą iš Lucas Oil.
Šiuo metu galite atsargiai stumti vamzdžius vienas ant kito. Sudėkite juos kuo geriau, nes taip darydami nenorėsite pažeisti šakės sandariklio.

ĮPILKITE ALYVOS


Dabar, kai viskas išvalyta, galime pradėti naujos šakių alyvos įpylimo procesą. Turime tai padaryti kuo tiksliau, kad mūsų šakės veiktų optimaliai.


PRADINIS UŽPILDYMAS

Alyvos kiekį, kurį reikia įpilti, lems daugelis veiksnių, todėl būtinai vadovaukitės gamintojo gairėmis arba, jei jūsų šakių vidinės dalys yra pakeistos, vadovaukitės jas pagaminusios įmonės specifikacijomis. Mano (dabar) dažniausiai turimoms GSX-R šakėms alyva pilama iki 130 mm nuo išorinio vamzdžio viršaus.
Naudokite liniuotę arba pieštuką ar žymeklį, kad apytiksliai įsivaizduotumėte, kiek žemiau nuo viršaus turėtų būti užpildytos šakės. Galite saugiai pažymėti vamzdelio išorę – jis pakankamai lengvai nusivalys kai kurių dalių valikliu. Geriausia nuo pat pradžių šiek tiek perpilti. Ant šių šakių užpildžiau iki keteros, esančios šalia viršaus. Šakėje bus įstrigęs oras. Palaukite penkias minutes, kad dalis jo išsipūstų savaime.

NUSTATYKITE ALYVOS LYGĮ

Nustatykite alyvos lygio matuoklį į reikiamą padėtį ir prijunkite jį prie švirkšto. Šakutę kuo stačiau, stumkite matuoklį šakės viduje, kol jis atsitrenks į atramą, ir patraukite stūmoklį. Tikimės, kad švirkštas traukia skystį. Jei taip, tęskite tol, kol jis tik siurbs orą. Jei ne, įpilkite daugiau aliejaus, kol jis bus virš matuoklio apačios, ir pakartokite procesą.

IŠ NAUJO SURINKITE ŠAKUTES
Viską sudėti taip, kaip buvo, iš esmės reikia išardyti atvirkštine tvarka, tačiau yra keletas svarbių dalykų, į kuriuos reikia atkreipti dėmesį, kad nepažeistumėte atšokusio strypo.

ĮDIEKITE SPYRUOKLES IR TARPIKLĮ

Švelniai įkiškite spyruoklę atgal į šakės vamzdelį, po to tarpiklius ir atšokimo strypą bei dangtelį. Įsitikinkite, kad visos dalys grąžinamos ta pačia tvarka ir ta pačia kryptimi, o tarpiklis yra spyruoklės centre. Manau, kad lengviausia pirmiausia juos visus sujungti, įdėti į šakės vamzdelį, tada ištraukti atšokimo strypą ir šakės dangtelį. Grąžinkite spyruoklę ir tarpiklius į šakės vamzdį

SUMONTUOKITE ATBULINIO STRYPO IR DANGTELIO MAZGĄ

Leiskite savo pagalbininkui grįžti į šią dalį. Paprašykite jų naudoti išleidimo įrankį, kad patrauktumėte strypą atgal į aukščiausią padėtį. Dar kartą suspauskite spyruoklę ir paprašykite pagalbininko įkišti suspaudimo laikiklį. Dabar galite pašalinti išleidimo įrankį.

Atgal savo atšokimą sureguliuokite vienu pilnu apsisukimu. Tai suteiks jai šiek tiek vietos, kad būtų išvengta žalos atliekant kitą veiksmą. Į šakę įkiškite dangtelio ir atlenkimo strypo mazgą. Užverkite jį ranka, kol jis sustos. Dabar priveržkite veržlę prie dangtelio bloko apačios, kol ji bus tvirtai pritvirtinta. Nenaudokite per didelės jėgos, kad priveržtumėte, nes kitą kartą tai padarę gailėsitės. Paskutinį kartą suspauskite spyruoklę ir paprašykite pagalbininko nuimti suspaudimo laikiklį. Suspauskite spyruoklę ir įstatykite dangtelio ir atbulinio strypo mazgą

PRIVERŽKITE DANGTELĮ

Dabar, kai visi komponentai yra prijungti, grąžinkite šakę prie spaustuko. Į sriegius įpilkite nedidelį kiekį tepalo ir priveržkite. Šakės dangtelis neturi būti pernelyg sandarus. 
Dabar tinkamas laikas grąžinti visus nustatymus į pradinę padėtį. Tikėtina, kad vėliau turėsite pakoreguoti suspaudimą, nes dabar turite švarią ir tinkamai veikiančią šakių alyvą.

UŽDUOTIS ATLIKTA

Tiesa, tai ne paprastas darbas, bet namuose, kartais padedant, galite pasidaryti patys. Tikimės, kad iki šiol žinote, kokia svarbi šakių priežiūra yra tinkamam jūsų motociklo veikimui, o šakių aptarnavimas yra šiek tiek de mistifikuotas. Už maždaug 150 eur dalimis ir reikmenimis galite pakeisti šakių alyvą savo garaže.